Sciences humaines numériques et éducation [FR]
Notre objectif est d'aider les chercheurs, les enseignants et les éducateurs (entre autres utilisateurs) à utiliser les données linguistiques numériques (écrites, orales et multimodales) en sciences humaines, sciences sociales et autres disciplines. Pour ce faire, nous encouragerons les utilisateurs à participer à certains de nos projets de recherche interdisciplinaires en élaborant ou en adaptant des données linguistiques, en maintenant ou en adaptant les outils du TLN (outils de traitement ...lire la suite
dh_tabs
Demos
Analhitza
Norbere corpusetik infromazio linguistikoa ateratzeko tresna erabilerraza
Compress-eus
Testuak laburtzen laguntzeko on-line zerbitzua. Estrakziozko (azpimarratu) eta abstrakziozko (editatu) laburpenak egiten laguntzen du.
Contrats
- IGARRITZ: euskarazko testu predikziorako web ingurune egokitua
(2023 - 2023)
(2020 - 2021)
(2019 - 2019)
Patents
Actualités
- CLARIN-K outreach campaign 2018: http://clarin-es.org/campana-de-divulgacion-de-clarin-k/
- More information at CLARIN-K website: http://ixa2.si.ehu.es/clarink/index.php?lang=en
- Follow @CLARINERIC on Twitter
Ressources
Publications
Suna Şeyma Uçar, Itziar Aldabe, Nora Aranberri, Ana Arruarte
Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context (2024)
Uçar, SŞ., Aldabe, I., Aranberri, N. et al. Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context. Int J Artif Intell Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s40593-024-00393-2
Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola
Análisis de las revisiones espontáneas a nivel de palabra para la mejora de la escritura a mano en segundo de Educación Primaria (2024)
Educación en la era digital. Propuestas innovadoras para los desafíos educativos del presente y del futuro. Tirant lo Blanch, capit. 3º, pp.65-77.
Irune Ibarra, Asunción Martínez-Arbelaiz, Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta
Medidas de proceso de escritura en alumnado de 2.º de Primaria en dos momentos de la vida escolar (2024)
Título: Educación en transición: experiencias y propuestas para un mundo cambiante. Nahia Idoiaga, Noemi Serrano-Díaz y Eva Palasí (coords.) Editorial: Octaedro.
Unai Atutxa Barrenetxea, Iker de la Iglesia, Lierni Ortiz Elorza, Mikel Iruskieta
Impacto de IGARRITZ en la producción de textos en euskera para personas con parálisis cerebral: Un estudio en entorno real (2024)
-
Iker de la Iglesia, Unai Atutxa Barrenetxea, Lierni Ortiz Elorza, Mikel Iruskieta
IGARRITZ: prediccion de textos en euskera para la escritura con la mirada (2024)
-
Unai Atutxa Barrenetxea, Iker de la Iglesia, Mikel Iruskieta
IGARRITZ: el predictor de palabras para el euskera basado en la inteligencia artificial y su evaluación en el entorno escolar (2024)
III. Congreso Internacional de Nuevas Tecnologías y Tendencias en la Educación. 181-194 orr. Dykinson.
Tomaž Erjavec, Matyáš Kopp, Nikola Ljubešić, Taja Kuzman, Paul Rayson, Petya Osenova, Maciej Ogrodniczuk, Çağrı Çöltekin, Danijel Koržinek, Katja Meden, Jure Skubic, Peter Rupnik, Tommaso Agnoloni, José Aires, Starkaður Barkarson, Roberto Bartolini, Núria Bel, María Calzada, Roberts Darģis, Sascha Diwersy, Maria Gavriilidou, Ruben van Heusden, Mikel Iruskieta, Neeme Kahusk, Anna Kryvenko, Noémi Ligeti-Nagy, Carmen Magariños, Martin Mölder, Costanza Navarretta, Kiril Simov et al.
ParlaMint II: Advancing Comparable Parliamentary Corpora Across Europe (2024)
PREPRINT (Version 1) available at Research Square
Mikel Iruskieta, Iker de la Iglesia, Unai Atutxa, Lierni Ortiz
IGARRITZ: euskarazko testu iragarpenerako web ingurune egokitua (2024)
Ekaia
Irune Ibarra, Mikel Iruskieta
Intervención individualizada de la transcripción escrita con smartpen y basada en corpus lingüísticos: casos de 2 niños mellizos con trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) (2023)
GRAO 62: Análisis y estudios. 38-49 or.
Ekain Arrieta, Igor Odriozola, Xabier Arregi, Mikel Iruskieta
HABE-IXA euskarazko idazmen-proben corpuseko idazlanen mailakatze automatikoa (2023)
eHizpide 101
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
Measuring language distance for historical texts in Basque (2023)
Procesamiento del Lenguaje Natural, Revista no 70, marzo del 2023, pp. 53-61
Miriam Peña-Zabala, Nagore Martinez-Merino, Mikel Iruskieta
UBE: Hezkuntza komunitatea elkareraginean (2023)
Estructura modular, metodologías activas y compromiso social en innovación educativa universitaria: La experiencia de la Facultad de Educación de Bilbao, UPV/EHU (2011-2021)
Aner Egaña, Itziar Aldabe, Oier Lopez de Lacalle
Exploration of Annotation Strategies for Automatic Short Answer Grading (2023)
The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education, AIED 2023
David Lindemann, Aitzol Astigarraga, Marije Bidaguren, Emilio Delgado, Galder Gonzalez, Kepa Sarasola
Inguma eta Wikidata uztartuz, euskarazko zientziaren ezagutza-graforantz (2023)
Lindemann, D. (arg.). Miren Azkarateri esker onez, 15-30. UPV/EHU Argitalpen zerbitzua. Bilbo.
Galder Gonzalez Larrañaga, Olatz Perez de Viñaspre Garralda
Nor da nor Lur Hiztegi Entziklopedikoan?: euskarazko lehenengo entziklopediaren demografia digital alderatua (2023)
Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, number 124, pag 25-49
Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta, Irune Ibarra, Asunción Martínez
Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary Schoo (2023)
Conference: The European Conference on Language Learning 2023
Unai Atutxa-Barrenetxea, Mikel Iruskieta
Taller de resumen de textos en euskera basado en la coevaluación y feedback automático (2023)
CIISE¨23 - V CONGRESO INTERNACIONAL EN INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCATIVA
Blanka Klimova, Marcel Pikhart, Katerina Fronckova, Christina Sanchez-Stockhammer, Yulia Stukalina, Mikel Iruskieta, Kübra Okumuş Dağdeler, Eve Lejot, Antigoni Parmaxi, Rocío Bartolomé Rodríguez, Antonio Pareja-Lora
Analysis of foreign language teachers' attitudes towards digital teaching in the European Union countries (2023)
Sustainable Multilingualism 23
Kuzman, Taja ; Ljubešić, Nikola ; Erjavec, Tomaž ; Kopp, Matyáš ; Ogrodniczuk, Maciej ; Osenova, Petya ; Rayson, Paul ; Vidler, John ; Agerri, Rodrigo ; Agirrezabal, Manex ; Agnoloni, Tommaso ; Aires, José ; Albini, Monica ; Alkorta, Jon ; Antiba-Cartazo, Iván ; Arrieta, Ekain ; Barcala, Mario ; Bardanca, Daniel ; Barkarson, Starkaður ; Bartolini, Roberto ; Battistoni, Roberto ; Bel, Nuria ; Bonet Ramos, Maria del Mar ; Calzada Pérez, María ; Cardoso, Aida ; Çöltekin, Çağrı ; Coole, Matthew ; Darģis, Rober
Linguistically annotated multilingual comparable corpora of parliamentary debates in English ParlaMint-en. ana 4.0 (2023)
Slovenian language resource repository CLARIN.SI
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri
HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. (2023)
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri (2023). HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. In Proceedings of the Iberian Languages Evaluation Forum (IberLEF 2023) co-located with the Conference of the Spanish Society for Natural Language Processing (SEPLN 2023), Jaén, Spain, September 2023.
M. Pikhart, B. Klimova, F. Meunier, I. Ibarra, F. Suñer, K. Zamborova, M. V. Soulé, R. Bartolome, A. Parmaxi, J.M. Arriola
A Systematic Review of the Cognitive Impact of Digital Media Modalities on Reading Comprehension in L2 (2023)
Investigaciones. Sobre Lectura, 18(2), 56-87.
J.M. Arriola, M. Iruskieta, I. Ibarra, A. Martínez
Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary School. (2023)
https://papers.iafor.org/ https://papers.iafor.org/wp-content/uploads/papers/ecll2023/ECLL2023_70938.pdf
Jose Maria Arriola, Jon Alkorta, Ekain Arrieta, Mikel Iruskieta
Towards automatic essay scoring of Basque language texts from a rule-based approach based on curriculum-aware systems (2023)
Proceedings of the NoDaLiDa 2023 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications Eckhard Bick, Trond Trosterud, Tanel Alumäe (Editors)
Irune Ibarra, Asunción Martínez-Arbelaiz, Jose Maria Arriola
Los corpus lingüísticos y los videos de la escritura a mano como herramientas para la mejora de la escritura cursiva (2023)
Actas del 6º Congreso Mundial de Educación EDUCA 2023
Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola
Buliding bridges between research and schools:Feedback to primary education teachers on handwriting. (2023)
20th Biennial EARLI Conference (EARLI 2023), Thessaloniki, Greece, Abuztuak 23. Book of Abstracts (149. orr.).
Ibarra, I. Martínez-Arbelaiz, A. Arriola, J.M., Iruskieta, M
El proceso de escritura a mano en 2º de primaria: ¿Cómo interpretar las pausas 2 observadas? (2023)
I Congreso Internacional Infancia, Adolescencia y Juventud. INFAPOST. Urtarrilak 19 eta 20.
Gordo, I, Ibarra, I., Iruskieta, M. eta Limpo, T.
Azkar idatzi eta ortografia onarekin! (2023)
Booktegi
Mikel Iruskieta
Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2022)
Creación de un proyecto en humanidades digitales basado en el análisis de textos: modelado y procesamiento
Irune Ibarra, Mikel Iruskieta
Disgrafia hobetzeko esku-hartzea idazkailu digitala erabiliz (2022)
UZTARO 121, 155-178
Ibarra, I. eta Iruskieta M.
Corpus lingüísticos, smartpen y whatsapp: Intervención en escritura de una madre con sus hijos (2022)
IV Congreso internacional en Inclusión Social y Educativa: CIISE
Jon Alkorta, Mikel Iruskieta
Adding the Basque Parliament Corpus to ParlaMint Project (2022)
ParlaCLARIN III at LREC2022 - Workshop on Creating, Enriching and Using Parliamentary Corpora: 107–110
Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau
INTELE: promoviendo la participación en las infraestructuras: CLARIN y DARIAH (2022)
The International Congress on Libraries & Digital Humanities: projects and challenges
Mikel Iruskieta, Mari Mar Boillos
Aproximación al género Trabajo de Fin de Grado en euskera: hacia una identificación de las características lingüístico-discursivas (2022)
In Elena Alarcón, José Sanchez-Santamaria, Purificación Cruz (Coord.) Nuevos contenidos para una nueva docencia, 283-296
Mikel Osinalde, Mikel Iruskieta
Hizkuntza ikasleen testu corpus etiketatuaren analisia eta interpretazioa B2 eta C1 mailetan (2022)
eHizpide 100
Jose Mari Arriola
MACHINE TRANSLATION AS AN AID FOR WRITING BY COMPUTER SCIENCE UNIVERSITY STUDENTS (2022)
15th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 7-9 November, 2022 Seville, Spain
Jose Mari Arriola
Nolakoa izango da komunikazioa Gizaki-Makina Aroan? (animazioak eta inkesta) (2022)
IRAKASBIL
Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau
INTELE : promoviendo la participación en las infraestructuras ERIC CLARIN y DARIAH (2022)
Boletín ANABAD. LXXII (2022), NÚM. 2, ABRIL-JUNIO. MADRID. ISSN: 2794-0519 (USB) - 2444-7293 (Internet)
Altuna, B., Iruskieta, M., Estarrona, A., Farwell, A., Arriola, JM., Alkorta J., Arregi., X
CLARIAH-EUS: Building a Cross-border CLARIAH Node for the Basque Language (2022)
Digital Humanities Conference November 23-25. Budapest.
Mikel Larrañaga, Itziar Aldabe, Ana Arruarte, Jon A. Elorriaga, Montse Maritxalar
A Qualitative Case Study on the Validation of Automatically Generated Multiple-Choice Questions From Science Textbooks (2022)
M. Larrañaga, I. Aldabe, A. Arruarte, J. A. Elorriaga and M. Maritxalar, "A Qualitative Case Study on the Validation of Automatically Generated Multiple-Choice Questions From Science Textbooks," in IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 15, no. 3, pp. 338-349, 1 June 2022, doi: 10.1109/TLT.2022.3171589.
Amaia Aguirregoitia Martinez, Kepa Bengoetxea Kortazar, Itziar Gonzalez-Dios
Journal of Immersion and Content-Based Language Education, Volume 9, Issue 1, May 2021, p. 4 - 30
Abel Camacho, Mikel Iruskieta
Euskararen i(ra)kaskuntza-prozesuak: hezkuntza eta hizkuntza teknologiak (2021)
Tantak 32-2: 9-31
Itziar Gonzalez-Dios, Uxoa Iñurrieta, Igone Zabala
General and Specialised Corpora to Raise Linguistic Awareness in a Language Undergoing the Normalisation Process: Academic Writing in Basque (2021)
Gonzalez Dios, I.; Iñurrieta, U.; Zabala, I. General and specialised corpora to raise linguistic awareness in a language undergoing the normalisation process: academic writing in Basque. A: AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). "Multilingual academic and professional communication in a networked world. Proceedings of AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). Vilanova i la Geltrú (Barcelona), 7-9 July 2021". Vilanova i la Geltrú: Universitat Politècnica de Catalunya, 2021, ISBN 978-84-9880-943-5.
Unai Atutxa, Alejandro Molina-Villegas, Mikel Iruskieta
Generación automática de meta-resúmenes para la evaluación del manejo de estructuras discursivas y coherencia en el alumnado (2021)
Procesamiento del Lenguaje Natural
Igone Zabala, Izaskun Aldezabal, Maria Jesus Aranzabe
Academic Research Works and Domain Dinamics: Resources and Tools for Basque Academic Writing (2021)
18th International Conference on Minority Languages (Bilbao, 2021/03/24-26)
Mikel Iruskieta
Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2021)
Curso de Verano: Creación de un Proyecto en Humanidades Digitales basado en el análisis de textos: Modelado y Procesamiento
Kepa Bengoetxea, Itziar Gonzalez-Dios
MultiAzterTest: a Multilingual Analyzer on Multiple Levels of Language for Readability Assessment (2021)
arXiv:2109.04870
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri
Social analysis of young Basque-speaking communities in twitter. (2021)
Journal of Multilingual and Multicultural Development, pp 1-15, Routledge, 2021.
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
The First Annotated Corpus of Historical Basque (2021)
Digital Scholarship in the Humanities, vol. 37(2), pp. 391-404
Irune Ibarra, Mikel Iruskieta
Smartpen and language corpora: handwriting interventions in children with learning difficulties (2021)
Understanding Language and Literacy Development in the Digital Age – e-LADDA CON 2021 - 28th and 29th September
Mikel Iruskieta, Maria del Mar Boillos
Los modelos discursivos de los trabajos finales de grado del área de educación en euskera (2021)
Congreso Universitario Internacional sobre Contenidos, Investigación, Innovación y Docencia.
Irune Ibarra, Unai Atutxa, Mikel Iruskieta
Idazteko zailtasunak detektatzeko eta esku hartzeko proposamena Lehen Hezkuntzan (2021)
Ikastorratza: 1-29
Mikel Iruskieta
Helduen hizkuntza i(ra)kaskuntzan hizkuntza-teknologiak: zenbait arrakasta eta euskararen etorkizuneko erronkak (2021)
Euskarabidea 2020-2021 ikasturtearen irekitze-ekitaldira
Igone Zabala, María Jesús Aranzabe, Izaskun Aldezabal
Retos actuales del desarrollo y aprendizaje de los registros académicos orales y escritos del euskera (2021)
Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 88, pp. 31-50
Ibarra, I. Iruskieta M., Martínez-Arbelaiz, A
Hizkuntzen corpusen bidez 2. mailako ikasleen transkripzioa ebaluatzeko proben euskaratzea (2021)
Euskararentzako hizkuntza-teknologia Humanitateetan eta Zientzia Sozialetan garatzeko CLARIAH-EUS azpiegitura diseinatzen jardunaldia
Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta
Zenbateraino aldatuko dituzte hizkuntza-teknologien forma berriek gure komunikazioa eta hizkuntza bera? HITZ Zentroko ikertzaileak bide berriak urratzen (2021)
IRAKASBIL
Unai Atutxa-Barrenetxea, Arantza Diaz de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa
Unibertsitateko ikasleen laburpen-gaitasunaren azterketa eta testuaren egitura hierarkikoan oinarrituriko atzeraelikadura automatikoa (2021)
Gizarte zientziak eta zuzenbidea: IV. Ikergazte Nazioarteko Ikerteta Euskaraz. 2021eko ekainaren 9, 10 eta 11 Gasteiz, Euskal Herria. (pp. 247-254)
Oscar Sainz, Oier Lopez de Lacalle, Itziar Aldabe, Montse Maritxalar
Domain Adapted Distant Supervision for Pedagogically Motivated Relation Extraction (2020)
Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France
Andrea Horbach, Itziar Aldabe, Marie Bexte, Oier Lopez de Lacalle and Montse Maritxalar
Linguistic Appropriateness and Pedagogic Usefulness of Reading Comprehension Questions (2020)
Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France
Mikel Iruskieta, Amaia Arroyo-Sagasta, Abel Camacho, Montse Maritxalar
Teknologia, testuinguru digitala eta konpetentzia digitalak hezkuntzan (2020)
Euskonews 748. ISSN: 1139-3629. URL: http://www.euskonews.eus/zbk/748/teknologia-testuinguru-digitala-eta-konpetentzia-digitalak-hezkuntzan/ar-0748001002E/
Kepa Bengoetxea, Itziar Gonzalez-Dios, Amaia Aguirregoitia
AzterTest: Open source linguistic and stylistic analysis tool (2020)
Procesamiento del Lenguaje Natural, 64, 61-68. http://journal.sepln.org/sepln/ojs/ojs/index.php/pln/article/view/6196
Itziar Gonzalez-Dios, Kepa Bengoetxea, Amaia Aguirregoitia
LagunTest: A NLP Based Application to Enhance Reading Comprehension (2020)
1st Workshop on Tools and Resources to Empower People with REAding DIfficulties (READI2020), pages 63–69. ISBN: 979-10-95546-44-3 https://www.aclweb.org/anthology/2020.readi-1.10/ https://lrec2020.lrec-conf.org/media/proceedings/Workshops/Books/READI2020book.pdf
Nora Aranberri
With or without you? Effects of using machine translation to write flash fiction in the foreign language (2020)
Proceedings of the 22nd Annual Conference of the European Association for Machine Translation, p. 165–174, Lisboa, Portugal, November 2020.
Jose Mari Arriola, Josu Goikoetxea, Mikel Iruskieta
Hizkuntza-teknologiak hizkuntzen ikas-irakaskuntzan: zenbat aukera, hainbat erronka (2020)
ehizpide 95: 1--21
Hormaetxe G., Iruskieta M.
Parekoen behaketarekin komunikazio-gaitasuna ebaluatzen: zer dute nahiago ikasleek, errubrika tradizionala ala bideo-behaketa (2020)
e-Hizpide 96
Camacho A., Iruskieta M., Latatu A., Lonbide P.
UEUren Online ikaskuntzarako eredu pedagogikoaren sorrera eta garapena (2020)
UZTARO 118, 5-38
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
Sintaktikoki etiketatutako euskarazko corpus historikoa eraikitzen (2020)
Fontes Linguae Vasconum 50 urte. Ekarpen berriak euskararen ikerketari. Nuevas aportaciones al estudio de la lengua vasca
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
Dealing with dialectal variation in the construction of the Basque historical corpus (2020)
Proceedings of the 7th Workshop on NLP for similar languages, varieties and dialects (VarDial2020 at COLING 2020).
Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa
Laburpena eskolan: estrakzioaren eta abstrakzioaren arteko zubia eskolan (2020)
Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika testuinguru eleaniztunetan: Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktikaren Nazioarteko XX. Kongresuko aktak. 57-66.
Mikel Iruskieta, Arantza Diaz de Ilarraza
Tecnologı́as del lenguaje para la enseñanza e investigación en Humanidades Digitales (2019)
Universidad de La Habana
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ander Soraluze, Manuel Padilla-Moyano
Spelling Normalisation of Basque Historical Texts (2019)
Procesamiento del Lenguaje Natural, vol. 63, pp. 59-66
Mikel Iruskieta, Aitziber Iturricastillo
Idatzizko eta ahozko hizkuntza-irakakuntza online (2019)
In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 279-294. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.
Jennifer Isasi, Mikel Iruskieta
Humanitate Digitalak eta haien ikerketaren nondik norakoak (2019)
In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 307-332. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.
Iratxe Esparza, Mikel Iruskieta
Haur Hezkuntzako ipuin-bilduman emakumearen irudia eta funtzioa: hurbilpen narratologiko eta eLiterarioa (2019)
XX Congreso Internacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura: Hizkuntzaren eta Literaturaren didaktika testuinguru eleaniztunetan. Bilbo. SEDLL. 120--121 orr.
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri, Iñaki Alegria
Euskaldun gazte eta helduen harremanak Twitterren (2019)
III. Ikergazte. Nazioarteko ikerketa euskaraz. Kongresuko artikulu bilduma. Gizarte Zientziak eta Zuzenbidea. 2, pp. 83 - 90
Izaskun Aldezabal, Jose Mari Arriola, Ainara Estarrona
A modular grammar-helping tool for Basque: work in progress (2019)
Proceedings of the NoDaLiDa 2019 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications, 30 September 2019, Turku, Finland.https://ep.liu.se/ecp/contents.asp?issue=168
Alicia Pérez, Aitziber Atutxa, Arantza Casillas, Koldo Gojenola, Álvaro Sellart
Inferred joint multigram models for medical term normalization according to ICD (2018)
International Journal of Medical Informatics. Volume 110, February 2018, Pages 111–117
Mikel Iruskieta, Arantxa Otegi, Larraitz Uria, Arantza Diaz de Ilarraza, Amaia Artolazabal
Zer i(ra)kas dezakegu geure corpusekin "jolastuz"? (2018)
Traineru bete lagun: Iñaki Gaminde omenduz. UPV/EHU. 35-66 or.
Arantxa Otegi, Oier Imaz, Arantza Dı́az de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Larraitz Uria
ANALHITZA: a tool to extract linguistic information from large corpora in Humanities research (2017)
Procesamiento del Lenguaje Natural 58, pp. 77-84. ISSN: 1135-5948
Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa, Alejandro Molina
COMPRESS-EUS: I(ra)kasleen laburpenak lortzeko tresna (2017)
EUDIA: Euskararen bariazioa eta bariazioaren irakaskuntza-III. 87-98. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/listaproductos.asp?IdProducts=UHPDF187987#
Bel N., González-Blanco E., Iruskieta M.
CLARIN Centro-K-español (2016)
Procesamiento del Lenguaje Natural, 57, 151-154
Begoña Altuna, Maria Jesús Aranzabe, Arantza Diaz de Ilarraza
Euskarazko denbora-informazioaren tratamendu automatikoa TimeMLren eta HeidelTimeren bidez (2016)
Ekaia 30 (2016), 153-165. Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
Aldabe I., Maritxalar M., Lopez de Lacalle O.
EHU-ALM: Similarity-Feature Based Approach for Student Response Analysis (2013)
Second Joint Conference on Lexical and Computational Semantics (*SEM), Volume 2: Proceedings of the Seventh International Workshop on Semantic Evaluation (SemEval 2013). Pages 580-584, Atlanta, Georgia, June 14-15, 2013 https://aclanthology.org/S13-2097.pdf
Aldabe I., Lopez de Lacalle M., Maritxalar M., Martinez E., Uria L.
ArikIturri: An Automatic Question Generator Based on Corpora and NLP Techniques (2006)
In Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'06), Jhongli (Taiwan), pp. 584-594. 2006. M. Ikeda, K. Ashley, and T.-W. Chan (Eds), LNCS 4053, ISBN: 3-540-35159-0 Springer-Verlag Berlin Heidelberg New York. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F11774303_58
dh_tabs_full
Analhitza
Norbere corpusetik infromazio linguistikoa ateratzeko tresna erabilerraza
Compress-eus
Testuak laburtzen laguntzeko on-line zerbitzua. Estrakziozko (azpimarratu) eta abstrakziozko (editatu) laburpenak egiten laguntzen du.
- IGARRITZ: euskarazko testu predikziorako web ingurune egokitua
(2023 - 2023)
(2020 - 2021)
(2019 - 2019)
LINGUATEC IA, adimen artifizialaren bidez aragoiera, euskara, katalana eta okzitaniera digitalizatzen aurrera egiteko proiektua
(2024 - 2026)
The HiTZ Chair of Artificial Intelligence and Language Technology has an ambitious program to strengthen leadership in this technology and place the country at the technological forefront.
(2024 - 2026)
(2023 - 2025)
Language In The Human-Machine Era (LITHME). COST Action number: CA19102.
(2020 - 2024)
Strategic network for the integration into the European research infrastructures in Social Sciences and Humanities.
(2023 - 2024)- LUTEST: LANGUAGE UNDERSTANDING TEST SETS
(2020 - 2023)
Study of lexical combinations in Basque based on a novice academic corpus for an Academic Texts Writing Aid
(2020 - 2023)
(2023 - 2023)
(2021 - 2023)- SAHCOBA: Syntactically Annotated Historical Corpus in Basque.
SAHCOBA: Syntactically Annotated Historical Corpus in Basque
(2019 - 2022)
Tools for the analysis of parliamentary discourses: polarization, subjectivity and affectivity in the post-truth era
(2020 - 2022)
enetCollect: A New European Network for combining Language Learning with Crowdsourcing Techniques
(2017 - 2021)
BIM: Basque in the Making: a HIstorical Look at a European Language Isolate.
(2017 - 2021)
red estratégica para la promoción de las infraestructuras de tecnologías del lenguaje en ehumanidades y ciencias sociales
(2020 - 2021) All HiTZ projects
- CLARIN-K outreach campaign 2018: http://clarin-es.org/campana-de-divulgacion-de-clarin-k/
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Suna Şeyma Uçar, Itziar Aldabe, Nora Aranberri, Ana Arruarte
Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context (2024)
Uçar, SŞ., Aldabe, I., Aranberri, N. et al. Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context. Int J Artif Intell Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s40593-024-00393-2
Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola
Análisis de las revisiones espontáneas a nivel de palabra para la mejora de la escritura a mano en segundo de Educación Primaria (2024)
Educación en la era digital. Propuestas innovadoras para los desafíos educativos del presente y del futuro. Tirant lo Blanch, capit. 3º, pp.65-77.
Irune Ibarra, Asunción Martínez-Arbelaiz, Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta
Medidas de proceso de escritura en alumnado de 2.º de Primaria en dos momentos de la vida escolar (2024)
Título: Educación en transición: experiencias y propuestas para un mundo cambiante. Nahia Idoiaga, Noemi Serrano-Díaz y Eva Palasí (coords.) Editorial: Octaedro.
Unai Atutxa Barrenetxea, Iker de la Iglesia, Lierni Ortiz Elorza, Mikel Iruskieta
Impacto de IGARRITZ en la producción de textos en euskera para personas con parálisis cerebral: Un estudio en entorno real (2024)
-
Iker de la Iglesia, Unai Atutxa Barrenetxea, Lierni Ortiz Elorza, Mikel Iruskieta
IGARRITZ: prediccion de textos en euskera para la escritura con la mirada (2024)
-
Unai Atutxa Barrenetxea, Iker de la Iglesia, Mikel Iruskieta
IGARRITZ: el predictor de palabras para el euskera basado en la inteligencia artificial y su evaluación en el entorno escolar (2024)
III. Congreso Internacional de Nuevas Tecnologías y Tendencias en la Educación. 181-194 orr. Dykinson.
Tomaž Erjavec, Matyáš Kopp, Nikola Ljubešić, Taja Kuzman, Paul Rayson, Petya Osenova, Maciej Ogrodniczuk, Çağrı Çöltekin, Danijel Koržinek, Katja Meden, Jure Skubic, Peter Rupnik, Tommaso Agnoloni, José Aires, Starkaður Barkarson, Roberto Bartolini, Núria Bel, María Calzada, Roberts Darģis, Sascha Diwersy, Maria Gavriilidou, Ruben van Heusden, Mikel Iruskieta, Neeme Kahusk, Anna Kryvenko, Noémi Ligeti-Nagy, Carmen Magariños, Martin Mölder, Costanza Navarretta, Kiril Simov et al.
ParlaMint II: Advancing Comparable Parliamentary Corpora Across Europe (2024)
PREPRINT (Version 1) available at Research Square
Mikel Iruskieta, Iker de la Iglesia, Unai Atutxa, Lierni Ortiz
IGARRITZ: euskarazko testu iragarpenerako web ingurune egokitua (2024)
Ekaia
Irune Ibarra, Mikel Iruskieta
Intervención individualizada de la transcripción escrita con smartpen y basada en corpus lingüísticos: casos de 2 niños mellizos con trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) (2023)
GRAO 62: Análisis y estudios. 38-49 or.
Ekain Arrieta, Igor Odriozola, Xabier Arregi, Mikel Iruskieta
HABE-IXA euskarazko idazmen-proben corpuseko idazlanen mailakatze automatikoa (2023)
eHizpide 101
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
Measuring language distance for historical texts in Basque (2023)
Procesamiento del Lenguaje Natural, Revista no 70, marzo del 2023, pp. 53-61
Miriam Peña-Zabala, Nagore Martinez-Merino, Mikel Iruskieta
UBE: Hezkuntza komunitatea elkareraginean (2023)
Estructura modular, metodologías activas y compromiso social en innovación educativa universitaria: La experiencia de la Facultad de Educación de Bilbao, UPV/EHU (2011-2021)
Aner Egaña, Itziar Aldabe, Oier Lopez de Lacalle
Exploration of Annotation Strategies for Automatic Short Answer Grading (2023)
The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education, AIED 2023
David Lindemann, Aitzol Astigarraga, Marije Bidaguren, Emilio Delgado, Galder Gonzalez, Kepa Sarasola
Inguma eta Wikidata uztartuz, euskarazko zientziaren ezagutza-graforantz (2023)
Lindemann, D. (arg.). Miren Azkarateri esker onez, 15-30. UPV/EHU Argitalpen zerbitzua. Bilbo.
Galder Gonzalez Larrañaga, Olatz Perez de Viñaspre Garralda
Nor da nor Lur Hiztegi Entziklopedikoan?: euskarazko lehenengo entziklopediaren demografia digital alderatua (2023)
Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, number 124, pag 25-49
Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta, Irune Ibarra, Asunción Martínez
Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary Schoo (2023)
Conference: The European Conference on Language Learning 2023
Unai Atutxa-Barrenetxea, Mikel Iruskieta
Taller de resumen de textos en euskera basado en la coevaluación y feedback automático (2023)
CIISE¨23 - V CONGRESO INTERNACIONAL EN INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCATIVA
Blanka Klimova, Marcel Pikhart, Katerina Fronckova, Christina Sanchez-Stockhammer, Yulia Stukalina, Mikel Iruskieta, Kübra Okumuş Dağdeler, Eve Lejot, Antigoni Parmaxi, Rocío Bartolomé Rodríguez, Antonio Pareja-Lora
Analysis of foreign language teachers' attitudes towards digital teaching in the European Union countries (2023)
Sustainable Multilingualism 23
Kuzman, Taja ; Ljubešić, Nikola ; Erjavec, Tomaž ; Kopp, Matyáš ; Ogrodniczuk, Maciej ; Osenova, Petya ; Rayson, Paul ; Vidler, John ; Agerri, Rodrigo ; Agirrezabal, Manex ; Agnoloni, Tommaso ; Aires, José ; Albini, Monica ; Alkorta, Jon ; Antiba-Cartazo, Iván ; Arrieta, Ekain ; Barcala, Mario ; Bardanca, Daniel ; Barkarson, Starkaður ; Bartolini, Roberto ; Battistoni, Roberto ; Bel, Nuria ; Bonet Ramos, Maria del Mar ; Calzada Pérez, María ; Cardoso, Aida ; Çöltekin, Çağrı ; Coole, Matthew ; Darģis, Rober
Linguistically annotated multilingual comparable corpora of parliamentary debates in English ParlaMint-en. ana 4.0 (2023)
Slovenian language resource repository CLARIN.SI
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri
HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. (2023)
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri (2023). HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. In Proceedings of the Iberian Languages Evaluation Forum (IberLEF 2023) co-located with the Conference of the Spanish Society for Natural Language Processing (SEPLN 2023), Jaén, Spain, September 2023.
M. Pikhart, B. Klimova, F. Meunier, I. Ibarra, F. Suñer, K. Zamborova, M. V. Soulé, R. Bartolome, A. Parmaxi, J.M. Arriola
A Systematic Review of the Cognitive Impact of Digital Media Modalities on Reading Comprehension in L2 (2023)
Investigaciones. Sobre Lectura, 18(2), 56-87.
J.M. Arriola, M. Iruskieta, I. Ibarra, A. Martínez
Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary School. (2023)
https://papers.iafor.org/ https://papers.iafor.org/wp-content/uploads/papers/ecll2023/ECLL2023_70938.pdf
Jose Maria Arriola, Jon Alkorta, Ekain Arrieta, Mikel Iruskieta
Towards automatic essay scoring of Basque language texts from a rule-based approach based on curriculum-aware systems (2023)
Proceedings of the NoDaLiDa 2023 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications Eckhard Bick, Trond Trosterud, Tanel Alumäe (Editors)
Irune Ibarra, Asunción Martínez-Arbelaiz, Jose Maria Arriola
Los corpus lingüísticos y los videos de la escritura a mano como herramientas para la mejora de la escritura cursiva (2023)
Actas del 6º Congreso Mundial de Educación EDUCA 2023
Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola
Buliding bridges between research and schools:Feedback to primary education teachers on handwriting. (2023)
20th Biennial EARLI Conference (EARLI 2023), Thessaloniki, Greece, Abuztuak 23. Book of Abstracts (149. orr.).
Ibarra, I. Martínez-Arbelaiz, A. Arriola, J.M., Iruskieta, M
El proceso de escritura a mano en 2º de primaria: ¿Cómo interpretar las pausas 2 observadas? (2023)
I Congreso Internacional Infancia, Adolescencia y Juventud. INFAPOST. Urtarrilak 19 eta 20.
Gordo, I, Ibarra, I., Iruskieta, M. eta Limpo, T.
Azkar idatzi eta ortografia onarekin! (2023)
Booktegi
Mikel Iruskieta
Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2022)
Creación de un proyecto en humanidades digitales basado en el análisis de textos: modelado y procesamiento
Irune Ibarra, Mikel Iruskieta
Disgrafia hobetzeko esku-hartzea idazkailu digitala erabiliz (2022)
UZTARO 121, 155-178
Ibarra, I. eta Iruskieta M.
Corpus lingüísticos, smartpen y whatsapp: Intervención en escritura de una madre con sus hijos (2022)
IV Congreso internacional en Inclusión Social y Educativa: CIISE
Jon Alkorta, Mikel Iruskieta
Adding the Basque Parliament Corpus to ParlaMint Project (2022)
ParlaCLARIN III at LREC2022 - Workshop on Creating, Enriching and Using Parliamentary Corpora: 107–110
Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau
INTELE: promoviendo la participación en las infraestructuras: CLARIN y DARIAH (2022)
The International Congress on Libraries & Digital Humanities: projects and challenges
Mikel Iruskieta, Mari Mar Boillos
Aproximación al género Trabajo de Fin de Grado en euskera: hacia una identificación de las características lingüístico-discursivas (2022)
In Elena Alarcón, José Sanchez-Santamaria, Purificación Cruz (Coord.) Nuevos contenidos para una nueva docencia, 283-296
Mikel Osinalde, Mikel Iruskieta
Hizkuntza ikasleen testu corpus etiketatuaren analisia eta interpretazioa B2 eta C1 mailetan (2022)
eHizpide 100
Jose Mari Arriola
MACHINE TRANSLATION AS AN AID FOR WRITING BY COMPUTER SCIENCE UNIVERSITY STUDENTS (2022)
15th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 7-9 November, 2022 Seville, Spain
Jose Mari Arriola
Nolakoa izango da komunikazioa Gizaki-Makina Aroan? (animazioak eta inkesta) (2022)
IRAKASBIL
Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau
INTELE : promoviendo la participación en las infraestructuras ERIC CLARIN y DARIAH (2022)
Boletín ANABAD. LXXII (2022), NÚM. 2, ABRIL-JUNIO. MADRID. ISSN: 2794-0519 (USB) - 2444-7293 (Internet)
Altuna, B., Iruskieta, M., Estarrona, A., Farwell, A., Arriola, JM., Alkorta J., Arregi., X
CLARIAH-EUS: Building a Cross-border CLARIAH Node for the Basque Language (2022)
Digital Humanities Conference November 23-25. Budapest.
Mikel Larrañaga, Itziar Aldabe, Ana Arruarte, Jon A. Elorriaga, Montse Maritxalar
A Qualitative Case Study on the Validation of Automatically Generated Multiple-Choice Questions From Science Textbooks (2022)
M. Larrañaga, I. Aldabe, A. Arruarte, J. A. Elorriaga and M. Maritxalar, "A Qualitative Case Study on the Validation of Automatically Generated Multiple-Choice Questions From Science Textbooks," in IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 15, no. 3, pp. 338-349, 1 June 2022, doi: 10.1109/TLT.2022.3171589.
Amaia Aguirregoitia Martinez, Kepa Bengoetxea Kortazar, Itziar Gonzalez-Dios
Journal of Immersion and Content-Based Language Education, Volume 9, Issue 1, May 2021, p. 4 - 30
Abel Camacho, Mikel Iruskieta
Euskararen i(ra)kaskuntza-prozesuak: hezkuntza eta hizkuntza teknologiak (2021)
Tantak 32-2: 9-31
Itziar Gonzalez-Dios, Uxoa Iñurrieta, Igone Zabala
General and Specialised Corpora to Raise Linguistic Awareness in a Language Undergoing the Normalisation Process: Academic Writing in Basque (2021)
Gonzalez Dios, I.; Iñurrieta, U.; Zabala, I. General and specialised corpora to raise linguistic awareness in a language undergoing the normalisation process: academic writing in Basque. A: AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). "Multilingual academic and professional communication in a networked world. Proceedings of AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). Vilanova i la Geltrú (Barcelona), 7-9 July 2021". Vilanova i la Geltrú: Universitat Politècnica de Catalunya, 2021, ISBN 978-84-9880-943-5.
Unai Atutxa, Alejandro Molina-Villegas, Mikel Iruskieta
Generación automática de meta-resúmenes para la evaluación del manejo de estructuras discursivas y coherencia en el alumnado (2021)
Procesamiento del Lenguaje Natural
Igone Zabala, Izaskun Aldezabal, Maria Jesus Aranzabe
Academic Research Works and Domain Dinamics: Resources and Tools for Basque Academic Writing (2021)
18th International Conference on Minority Languages (Bilbao, 2021/03/24-26)
Mikel Iruskieta
Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2021)
Curso de Verano: Creación de un Proyecto en Humanidades Digitales basado en el análisis de textos: Modelado y Procesamiento
Kepa Bengoetxea, Itziar Gonzalez-Dios
MultiAzterTest: a Multilingual Analyzer on Multiple Levels of Language for Readability Assessment (2021)
arXiv:2109.04870
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri
Social analysis of young Basque-speaking communities in twitter. (2021)
Journal of Multilingual and Multicultural Development, pp 1-15, Routledge, 2021.
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
The First Annotated Corpus of Historical Basque (2021)
Digital Scholarship in the Humanities, vol. 37(2), pp. 391-404
Irune Ibarra, Mikel Iruskieta
Smartpen and language corpora: handwriting interventions in children with learning difficulties (2021)
Understanding Language and Literacy Development in the Digital Age – e-LADDA CON 2021 - 28th and 29th September
Mikel Iruskieta, Maria del Mar Boillos
Los modelos discursivos de los trabajos finales de grado del área de educación en euskera (2021)
Congreso Universitario Internacional sobre Contenidos, Investigación, Innovación y Docencia.
Irune Ibarra, Unai Atutxa, Mikel Iruskieta
Idazteko zailtasunak detektatzeko eta esku hartzeko proposamena Lehen Hezkuntzan (2021)
Ikastorratza: 1-29
Mikel Iruskieta
Helduen hizkuntza i(ra)kaskuntzan hizkuntza-teknologiak: zenbait arrakasta eta euskararen etorkizuneko erronkak (2021)
Euskarabidea 2020-2021 ikasturtearen irekitze-ekitaldira
Igone Zabala, María Jesús Aranzabe, Izaskun Aldezabal
Retos actuales del desarrollo y aprendizaje de los registros académicos orales y escritos del euskera (2021)
Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 88, pp. 31-50
Ibarra, I. Iruskieta M., Martínez-Arbelaiz, A
Hizkuntzen corpusen bidez 2. mailako ikasleen transkripzioa ebaluatzeko proben euskaratzea (2021)
Euskararentzako hizkuntza-teknologia Humanitateetan eta Zientzia Sozialetan garatzeko CLARIAH-EUS azpiegitura diseinatzen jardunaldia
Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta
Zenbateraino aldatuko dituzte hizkuntza-teknologien forma berriek gure komunikazioa eta hizkuntza bera? HITZ Zentroko ikertzaileak bide berriak urratzen (2021)
IRAKASBIL
Unai Atutxa-Barrenetxea, Arantza Diaz de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa
Unibertsitateko ikasleen laburpen-gaitasunaren azterketa eta testuaren egitura hierarkikoan oinarrituriko atzeraelikadura automatikoa (2021)
Gizarte zientziak eta zuzenbidea: IV. Ikergazte Nazioarteko Ikerteta Euskaraz. 2021eko ekainaren 9, 10 eta 11 Gasteiz, Euskal Herria. (pp. 247-254)
Oscar Sainz, Oier Lopez de Lacalle, Itziar Aldabe, Montse Maritxalar
Domain Adapted Distant Supervision for Pedagogically Motivated Relation Extraction (2020)
Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France
Andrea Horbach, Itziar Aldabe, Marie Bexte, Oier Lopez de Lacalle and Montse Maritxalar
Linguistic Appropriateness and Pedagogic Usefulness of Reading Comprehension Questions (2020)
Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France
Mikel Iruskieta, Amaia Arroyo-Sagasta, Abel Camacho, Montse Maritxalar
Teknologia, testuinguru digitala eta konpetentzia digitalak hezkuntzan (2020)
Euskonews 748. ISSN: 1139-3629. URL: http://www.euskonews.eus/zbk/748/teknologia-testuinguru-digitala-eta-konpetentzia-digitalak-hezkuntzan/ar-0748001002E/
Kepa Bengoetxea, Itziar Gonzalez-Dios, Amaia Aguirregoitia
AzterTest: Open source linguistic and stylistic analysis tool (2020)
Procesamiento del Lenguaje Natural, 64, 61-68. http://journal.sepln.org/sepln/ojs/ojs/index.php/pln/article/view/6196
Itziar Gonzalez-Dios, Kepa Bengoetxea, Amaia Aguirregoitia
LagunTest: A NLP Based Application to Enhance Reading Comprehension (2020)
1st Workshop on Tools and Resources to Empower People with REAding DIfficulties (READI2020), pages 63–69. ISBN: 979-10-95546-44-3 https://www.aclweb.org/anthology/2020.readi-1.10/ https://lrec2020.lrec-conf.org/media/proceedings/Workshops/Books/READI2020book.pdf
Nora Aranberri
With or without you? Effects of using machine translation to write flash fiction in the foreign language (2020)
Proceedings of the 22nd Annual Conference of the European Association for Machine Translation, p. 165–174, Lisboa, Portugal, November 2020.
Jose Mari Arriola, Josu Goikoetxea, Mikel Iruskieta
Hizkuntza-teknologiak hizkuntzen ikas-irakaskuntzan: zenbat aukera, hainbat erronka (2020)
ehizpide 95: 1--21
Hormaetxe G., Iruskieta M.
Parekoen behaketarekin komunikazio-gaitasuna ebaluatzen: zer dute nahiago ikasleek, errubrika tradizionala ala bideo-behaketa (2020)
e-Hizpide 96
Camacho A., Iruskieta M., Latatu A., Lonbide P.
UEUren Online ikaskuntzarako eredu pedagogikoaren sorrera eta garapena (2020)
UZTARO 118, 5-38
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
Sintaktikoki etiketatutako euskarazko corpus historikoa eraikitzen (2020)
Fontes Linguae Vasconum 50 urte. Ekarpen berriak euskararen ikerketari. Nuevas aportaciones al estudio de la lengua vasca
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze
Dealing with dialectal variation in the construction of the Basque historical corpus (2020)
Proceedings of the 7th Workshop on NLP for similar languages, varieties and dialects (VarDial2020 at COLING 2020).
Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa
Laburpena eskolan: estrakzioaren eta abstrakzioaren arteko zubia eskolan (2020)
Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika testuinguru eleaniztunetan: Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktikaren Nazioarteko XX. Kongresuko aktak. 57-66.
Mikel Iruskieta, Arantza Diaz de Ilarraza
Tecnologı́as del lenguaje para la enseñanza e investigación en Humanidades Digitales (2019)
Universidad de La Habana
Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ander Soraluze, Manuel Padilla-Moyano
Spelling Normalisation of Basque Historical Texts (2019)
Procesamiento del Lenguaje Natural, vol. 63, pp. 59-66
Mikel Iruskieta, Aitziber Iturricastillo
Idatzizko eta ahozko hizkuntza-irakakuntza online (2019)
In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 279-294. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.
Jennifer Isasi, Mikel Iruskieta
Humanitate Digitalak eta haien ikerketaren nondik norakoak (2019)
In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 307-332. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.
Iratxe Esparza, Mikel Iruskieta
Haur Hezkuntzako ipuin-bilduman emakumearen irudia eta funtzioa: hurbilpen narratologiko eta eLiterarioa (2019)
XX Congreso Internacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura: Hizkuntzaren eta Literaturaren didaktika testuinguru eleaniztunetan. Bilbo. SEDLL. 120--121 orr.
Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri, Iñaki Alegria
Euskaldun gazte eta helduen harremanak Twitterren (2019)
III. Ikergazte. Nazioarteko ikerketa euskaraz. Kongresuko artikulu bilduma. Gizarte Zientziak eta Zuzenbidea. 2, pp. 83 - 90
Izaskun Aldezabal, Jose Mari Arriola, Ainara Estarrona
A modular grammar-helping tool for Basque: work in progress (2019)
Proceedings of the NoDaLiDa 2019 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications, 30 September 2019, Turku, Finland.https://ep.liu.se/ecp/contents.asp?issue=168
Alicia Pérez, Aitziber Atutxa, Arantza Casillas, Koldo Gojenola, Álvaro Sellart
Inferred joint multigram models for medical term normalization according to ICD (2018)
International Journal of Medical Informatics. Volume 110, February 2018, Pages 111–117
Mikel Iruskieta, Arantxa Otegi, Larraitz Uria, Arantza Diaz de Ilarraza, Amaia Artolazabal
Zer i(ra)kas dezakegu geure corpusekin "jolastuz"? (2018)
Traineru bete lagun: Iñaki Gaminde omenduz. UPV/EHU. 35-66 or.
Arantxa Otegi, Oier Imaz, Arantza Dı́az de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Larraitz Uria
ANALHITZA: a tool to extract linguistic information from large corpora in Humanities research (2017)
Procesamiento del Lenguaje Natural 58, pp. 77-84. ISSN: 1135-5948
Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa, Alejandro Molina
COMPRESS-EUS: I(ra)kasleen laburpenak lortzeko tresna (2017)
EUDIA: Euskararen bariazioa eta bariazioaren irakaskuntza-III. 87-98. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/listaproductos.asp?IdProducts=UHPDF187987#
Bel N., González-Blanco E., Iruskieta M.
CLARIN Centro-K-español (2016)
Procesamiento del Lenguaje Natural, 57, 151-154
Begoña Altuna, Maria Jesús Aranzabe, Arantza Diaz de Ilarraza
Euskarazko denbora-informazioaren tratamendu automatikoa TimeMLren eta HeidelTimeren bidez (2016)
Ekaia 30 (2016), 153-165. Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
Aldabe I., Maritxalar M., Lopez de Lacalle O.
EHU-ALM: Similarity-Feature Based Approach for Student Response Analysis (2013)
Second Joint Conference on Lexical and Computational Semantics (*SEM), Volume 2: Proceedings of the Seventh International Workshop on Semantic Evaluation (SemEval 2013). Pages 580-584, Atlanta, Georgia, June 14-15, 2013 https://aclanthology.org/S13-2097.pdf
Aldabe I., Lopez de Lacalle M., Maritxalar M., Martinez E., Uria L.
ArikIturri: An Automatic Question Generator Based on Corpora and NLP Techniques (2006)
In Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'06), Jhongli (Taiwan), pp. 584-594. 2006. M. Ikeda, K. Ashley, and T.-W. Chan (Eds), LNCS 4053, ISBN: 3-540-35159-0 Springer-Verlag Berlin Heidelberg New York. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F11774303_58